Työt on aloitettu

23 Mar

Sunnuntai-iltana saavuimme Dakarin lentokentälle. Hiukan pelkäsimme kuinka laukut saapuvat perille kun niissä oli elektroniikkaa mukana, varsinkin Veinin laukussa oleva transponder oli sen verran iso ja erikoinen laite. Lensimme Brysselin kautta, perillä olimme aikataulun mukaisesti ennen iltakahdeksaa. Passin tarkastuksessa aikaa kului nelisenkymmentä minuuttia. Meidän tarkastuksessa ei toki niin kauan mennyt kun emme osaa ranskaa ja näin meiltä ei paljon mitään kysytty. Matkalaukkuhihnalta löysimme kaikki laukkumme ja suuntasimme shuttle-bussilla hotellille.

Maanantai-aamuna olimme kolkuttamassa yhteistyökumppanimme, Africa Connection Toursin ovea jo vähän ennen yhdeksää. Vähän aikaa odoteltuamme väkeä saapui paikalle ja pääsimme sopimaan ensimmäiset palaverit. Iltapäivällä konttorille oli saapuva konsultti, joka avustaa hallintoasioissa sekä huolitsija. Huolitsijan ja konsultin kanssa väänsimme asioita eteenpäin. Kaluston tullauksessa ei pitäisi olla ongelmia, olimme saaneet paikallisesta ministeriöstä dokumentin, jolla voimme tuoda laitteet maahan. Tämä on nyt neljäs matkani Senegaliin tämän vuoden aikana. Jokaisella kerralla olen joutunut toteamaan, ilman hyvää paikallista yhteistyökumppania homma ei kerta kaikkiaan onnistuisi.

Toimilupamme on edelleen haussa täällä. Olemme ensimmäinen kuumailmapalloyritys maan historiassa ja se on aiheuttanut päänvaivaa paikalliselle viranomaiselle. Sinänsä kaikilla tuntuu olevan selkeänä tavoitteena saada pallot taivaalle. Tiistaina tapasimme Ilmailulaitoksen kakkoshenkilön madame C:n. Pääjohtaja on tämän viikon matkoilla, ensi viikolla asiamme etenee jälleen.

Olosuhteet täällä ovat kohtuulliset. Sadekausi on loppunut marraskuun alkupuolella. Nyt aurinko paistaa aamuseitsemästä iltaseitsemään. Lämpötila on päivällä 26 – 28 astetta Celciusta. Dakar on niemen nokassa, valtameri ympäröi sitä. Näinpä täällä tuulee lähes koko ajan eikä ole tukahduttavan kuumaa. Sisämaassa lämpötila päivällä nousee reilusti yli 30 asteen, yölämpötilatkin ovat noin 20 asteessa.

Paikallinen valuutta on CFA, Länsi-Afrikan frangi. Yksi euro on noin 650 CFAta. Miljonääriksi pääsee aika vähällä. Kahden hengen ruokailu hyvässä ravintolassa, yhdellä ruokalajilla ja oluella maksaa noin 20 euroa . Ruoka on hyvää. Meren eläviä on tarjolla runsaasti.

Perjantaina matkustamme La Somoneen ja otamme vuokraamamme talon haltuumme. Viikonlopun aikana yritämme asettua taloksi. Ensi viikolla suunnitelmassa on saada pallokalusto Somoneen. Jos paperiasiat tulevat kuntoon ensi viikon aikana, pääsemme lentämään mahdollisesti jo seuraavana viikonloppuna.

Yritän päivittää tämän blogin sunnuntaina. Se voi jäädä haaveeksi yhteyksien vuoksi, mutta yritän. Koneeni kortti ei toimi, tänään telemyymälän henkilökunta oli lakossa. Saamme kortin fiksattua ehkä huomenna.

2 vastausta kirjoitukseen “Työt on aloitettu”

1. Kaija 24 marraskuun, 2011 klo 11:40 am #

Toivottavasti ei lentoja ajatellen tuule liikaa – eikä ennen kaikkea merelle päin 🙂

2. Sari 24 marraskuun, 2011 klo 1:08 pm #

Siitä se sitten alkaa! Tästä tulee varsin mielenkiintoinen jatkokertomus meille täällä blogin äärellä tapahtumia seuraaville. Hengessä ollaan mukana – ja vahvasti.

Onnea ”uuteen kotiin”, kunhan sinne asti pääsette ja taloksi saatte asettauduttua. Toivotaan, että kalustokin on pian käsissänne ja pääsette ilmaan.

Kiitos kuvista myös – ne avaavat sikäläistä todellisuutta erinomaisen hyvin.