Pink lake, Africa Eco Race

9 Tam

Kävimme Veinin kanssa tutustumassa lähtöpaikkoihin Fisselissä ja samalla haistelimme tulieroja aivan rannikon ja sisämaan välillä. Lähtöpaikaksi olemme suunnitelleet noin 50 km sisämaassa olevaa Fisselin kylää. Kartan mukaan sinne johtaa hyvät tiet. Kävimme siellä jo kesälä kerran, mutta sillon tulimme koillisen suunnasta ja myös poistuimme simme. Nyt tulimme reittiä, jota tulemme käyttämään lentotoimnnassa. Tie vaikuttikin aika hyvältä. Mbour oli tukkoinen kylä, mutta koska lennot toteutetaan aikaisin aamulla, uskomme tien vetävän. Nyt meillä meni reilu tunti Salysta Fisseliin. Se ei ole liian pitkä aika, kun lentoonlähtö tapahtuu noin 7.15. Tällöin asiakkaiden pitää lähteä Salysta noin puoli kuusi. Uskoisin sen toimivan. Onhan se jotain muuta kuin Suomen kesäaamulento, tapaaminen lähtöpaikalla klo. 04.00. Ennen Fisselin kylää tie muuttui hieman huonommaksi, mutta siitä oltiin juuri poistamassa asfalttia, joten eiköhän se ole kulkukelpoinen tuota pikaa. Tuulen nopeus sisämaassa vaikutti ihan hyvältä. Tässähän on pieni sauma myös siihen, että iltalennot ovat mahdollisia. Tuulen suunta on pinnassa idästä, eli merelle. Pilvet menevät kuitenkin kohti sisämaata, missä korkeudessa tuulen suunta muuttuu? Kas, siinäpä kysymys. Voisiko täällä peräti olle boxi, jossa voisi lentää pinnassa kohti merta, nousta korkealle ja lentää siellä takaisin sisämaahan? Sehän ei olisi ollenkaan huono juttu.

Tänään sununtaina meillä oli ohjelmassa tutustuminen Pink Lakeen. Se on pieni järvi Dakarin pohjoispuolella. Sen suolapitoisuus on noin 10 % suurempi kuin meressä. Järvessä elävät bakteerit värjäävät järven veden punaiseksi. Lähdimme Turacon logoin teipatulla Rangerilla liikkeelle aamiaisen jälkeen. Katsoimme reittiä jälleen I- Padilla, nyt kartta-asetuksella. Valitsimme mielestämme parhaan tien. Se oli matkan pituuden kannalta varmaankin paras. Jälleen jouduimme kuitenkin toteamaan, että muuten tiet ovat aika huonossa kunnossa. Saavuimme kuitenkin perille vajaan kahden tunnin ajon jälkeen. Ajattelimme kiertää järven autolla. Ihmettelimme, kun alueelle kuljetettiin sotilaita aseineen. Niitä aseteltiin tien varrelle järven ympärillä. Ystävällisen näköisiä heppuja he kyllä olivat, jopa morjestivat meitä. Olimme järven toisella puolella syömässä ravintolassa, kun asia selvisi meille. Pariisi-dakar ralli ajetaan nykyään Argentiinassa, taitaa olla juuri meneilläänkin. Täällä ajetaan sen sijaan Africa Eco race www.africarace-live.com , Saint Cyprienistä, aivan Ranskan eteläosasta, Espanjan, Marokon ja Mauritanian läpi Dakariin. Matkaa tulee yli 4000 km. Ralli päättyy tuolle järvelle. Me olimme juurikin reitin varrella, kun autoja alkoi saapua. Aika huikea yhteensattuma! Ensin luulimme niiden olevan joku ylämysrata, mutta sitten näimme niiden viilettävän järven toisella puolella, jossa näimmekin maalialueen. Olimme luulleet sitä lomakyläksi, mutta siellä olikin maaliportti ja telttoja rallia varten. Muutama helikopterikin seurasi rallin päättymistä. Pääsimme maalialueelle juuri sopivasti, kun autot alkoivat ajaa maaliportin läpi saapumisjärjestyksessä. Voitto meni Turkkiin, toinen ja kolmas sija Ranskaan, venäjä otti neljännen sijan. Autojen joukossa ei näkynyt suomalaisia. Kun lähdimme ajelemaan takaisin Somoneen, olimme jo tosi paikallisia, otimme automme lavalle muutaman tien varressa kyytiä pyytäneen hemmon. Muistimme päästää heidät myös pois ennen majapaikkaamme. Täällä todelakin o tapa, että porukka seisoskelee tien varressa ja autot poimivat kyytiläisiä. Näin paikalliset jakavat polttoainekuluja. Somonessa ja Salyn alueella joikkoliikenne hoidetaan näillä epävirallisila takseilla, jotka ajavat koko ajan päätietä pitkin. Taisin jossain aiemmassa blogissa kertoakin yhdestä taksimatkastamme.

Alkava viikko on mielenkiintoinen. Olemme saaneet vakuutusyhtiöstä kyselyn, tai siis se on Salifilla. Yritän saada sen omalle koneelle maanantaina. Vakuutusyhtiö kuulemma kyselee lähinnä asioita, jotka olen jo sinne laittanut. Josko tämä tästä etenisi. Dakarissa menemme käymään, haemme heliumia ja typpeä, jotta pystymme paremmin tarkastelemaan tuulten suuntaa ei kerroksissa. Niin, ja tätyyhän meidän ne peräkärrytkin hakea…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: