Niokolo Koba

2 Hel

Ei toimineet yhteydet maakunnasta. Ei puhelimet, netistä puhumattakaan. Tänään torstaina saavuimme takaisin Dakariin ja nyt hotellissa naputtelen tekstiä.

Maanantai-aamuna varhain lähdimme matkaan Kilometrejä piti niellä päivän aikana 529, mikä on näillä alueilla aika paljon. Kello kuusi starttasi Ranger ja puoli viiden aikaan iltapäivällä olimme perillä. Matka sujui lähes ilman erikoisia tapahtumia. Kaolackissa oli kaupungin laidalla mellakkapoliiseja valmiina toimimaan. iinä kohtaa ei kuitenkaan mitään suurempaa väkijoukkoa näkynyt kokoontuneen. Kun pääsimme kaupungin keskustaan, näimme kadulla suuremman ihmisjoukon ja he olivat tukkineet kadun. Olimme ensimmäisenä autona jonossa. Meille kyllä näytettiin joukosta, että ajakaa vaan tänne. Emme tuota kehoitusta kuitenkaan noudattaneet, vaan survaisimme pakin päälle ja ohitimme tiesulun sivukujien kautta. Kun käänsimme automme, ryhmä alkoi sytyttelemään mukanansa tuomia autonrenkaita tuleen. Pysähdyimme kaupungin ulkopuolelle tauolle ja näimme kaupungista nousevan mustaa savua.

Kaolack maanantaina puolilta päivin

Saavuimme Wassadouhun puoli viiden aikaan. Motelli sijaitsee aivan Niokolo Koban puiston kupeessa. Puiston erottaa vain Gambia-joki. Tiistaille meille oli varattu veneajelu joella ja keskiviikoksi varsinainen tutustuminen puistoon koko päivän kestävällä autoajelulla. Niinpä maanantaina majoituimme majaamme ja ryhdyimme kuuntelemaan viidakon ääniä illallist odotellessa. Joella uiskenteli tai kelluskeli kaksi hippoa. Viidakko todellakin piti ääntä. Meteli alkoi noin tunti ennen auringon laskua ja jatkui noin tunnin auringon laskun jälkeen. Motellialue sijaitsee pienellä kukkulalla. Jonkin matkan päässä näimme apinoiden nousevan puihin ylös ja mekastavan. Maasta kuului villisikojen örähtelyä ja linnut lauloivat puissa Aikamoinen elämän ilotulitus saatteli meidät illalliselle. Wassadoun motellilla on 20 mökkiä. Sitä pitää ranskalainen pariskunta. He asuvat puolet vuodesta Ranskassa ja puolet Senegalissa Wassadoussa. Motelli on suljettu sadekautena, silloin Gambiajoen pinta nousee jopa 10 metriä ja motellialue tulvii.

Tiistaina aamulla kävimme tunnin mittaisella veneajelulla joella. En ollut uskoa silmiäni, kun ensimmäiset vastaantulijat olivat polkupyöräilijöitä. Paikalliset kalastajat olivat menossa töihin ja ylittivät joen kahluupaikalla. Matkalla näimme paljon erikoislintuja, mm. kuningaskalastajan. Pääsimme myös ihailemaan hippoja. Niitä oli usean eläimen ryhmä kelluskelemassa joessa. ysyimme turvallisen etäisyyden päässä niistä. Iltapäivällä kävimme autolla tutustumassa mahdolliseen lentoalueeseen, lähinnä lähtöpaikkaan puiston portin läheisyydessä. Somonessa on tuuli vaivannut useana pivänä. Täällä Niokolossa keli on hyvä. Aamut ovat tyyniä, tuuli nousee yhdentoista aikaan. Illallakin tuuli tyyntyy viiden jälkeen vaihtelevasti. Aamulennoille ei ilmeisesti ole estettä sään puolesta lähes koko talven aikana.

Niokolo Koban puisto on laajuudeltaan yli miljoona hehtaaria, aluetta piisaa. Keskiviikkona lähdimme sinne ajelulle. Matkan varrella näimme kohtuullisen runsaasti eläimiä apinoista shakaaliin. Sikäli alue oli meille pettymys, että se on hyvin metsävaltainen, jopa tiheä. Gambia-joen ranta-alueet ovat oikeata viidakkoa. Alueella on myös valtavia termittikekoja. Varsinaista savannia ei alueella juuri ole. Tiet ovat harvassa. Näinpä tällä alueella, missä me vierailimme ei lentoja oikein voi toteuttaa. Idempänä pitäisi savanniakin löytyä. Hiukan tämä lisää haastetta jälleen.

Torstai-aamuna lähdimme matkalle takaisin Dakariin. Matkalla emme törmänneet levottomuuksiin ja itse kaupunkikin on rauhallinen. Tässä välillä oppositio on ottanut ilmeisesti eri puolilla maata yhteen poliisin kanssa ja neljä ihmistä on jopa kuollut kahakoissa. Ei voi muuta kuin toivoa, että tilanne ei riistäydy käsistä ja järki voittaa. Tällä maalla on väkivallaton historia, sen ei soisi liittyvän Arikan niin usean sekasortoisen maan joukkoon.

Huomenna on jälleen konttoripäivä ja iltapäivällä siirtyminen Somoneen viikonlopun viettoon. Eiköhän tämä tästä vielä iloksi muutu. Maija on täällä maanantaihin. Ajattelin niin, että seuraava päivitys tulee vasta keskiviikkona, ellei jotain mullistavaa tapahdu ennen sitä. Tässä vielä kuvakavalkaadia Nikolo Kobasta, olkaa hyvä

2 vastausta kirjoitukseen “Niokolo Koba”

1. Sari Lehtinen 3 helmikuun, 2012 klo 7:52 am #

Kiitos upeasta kuvakavalkadista! Mukavaa viikonloppua ja yhteistä lomaa teille – ja toivotaan, että levottomuudet tyyntyvät. Terkut Maijalle!