Viisi lentoa Sagassa

7 Mar

Kuva: Saara Tuominen

Kirjoittelen tätä päivitystä nyt Kiotossa. Olemme matkustaneet jo Sagasta Hiroshiman kautta Kiotoon. Tarina kertoo kuitenkin Sagan pallotapahtumasta.

Kaikkiaan pääsimme lentämään viisi lentoa, kaikki aamuisin. Sen lisäksi osallistuimme lauantain night glow-tapahtumaan illalla.

Aamulennot olivat varsin upeita. Ensimmäinen lento Maijan kanssa oli reilu puolituntia ja aika matalissa menimme muiden mukana. Silloin lentosuunta oli etelään, muut lennot veivät lounaaseen. Suoraan etelässä on vain muutaman kilometrin päässä meri, mutta turvallisia laskupaikkoja löytyy varsin mukavasti. Merellä näkyy myös suuria altaita ja paikalliset kertoivat niiden olevan leväviljelmiä. Sitä samaa, mitä olemme muutaman kerran täällä syöneetkin.

Kuva: Saara Tuominen

Ensimmäistä lentoa lukuunottamatta me olemme lähteneet taivaalle kisapallojen jälkeen viralliselta lähtöalueelta. Se on ollut oikein sopivaa, silloin emme ole pahimmassa ruuhkassa. Ensimmäisenä päivänä oli vaaratilannekin, kun kisapallo oli noussut nopeasti ja kuori osui yläpuolella olevan pallon koriin. Kuoreen oli tullut iso reikä ja pallo oli tullut vauhdilla alas. Onneksi kukaan ei kuitenkaan loukkantunut tilanteessa. Kun nousimme ilmaan, kisapallot olivat jo kaukana edessä päin. Me nousimme yleensä muutaman sadan metrin korkeuteen ja kun kisalentäjillä oli useita maaleja matkan varrella, me olimme puolen tunnin lennon jälkeen kisapallojen keskellä. Silloin pallot ovat kuitenkin sopivasti hajallaan ja tilaa löytyy kaikille. Toki tarkkana on oltava ja seurattava onko yläpuolellemme menossa joku pallo tai sitten alapuolelta nousemassa jokin pallo ylös.

Kuva Saara Tuominen

Muutaman sadan metrin korkeudessa tuuli vei meitä lounaaseen. Kuitenkin, koska lentoalue on meren läheisyydessä ja pohjoisessa on vuoristo, tuuli kääntyy pinnassa eteläiseksi ja lentosuuntamme vaihtui pintaan tultaessa jopa 180 astetta. Tämä oli hyvä ottaa huomioon laskupaikkaa suunnitellessa. Pellot ovat täällä pieniä, ehkä hehtaarin kokoisia länttejä. Viljelyksenä on riisi ja soija. Myös ruohosipulia oli runsaasti. Pellot ovat viljelyksien osalta hyvin eri vaiheissa. Suurin osa riisipelloista oli puituja ja niiden muokkaus oli aloitettu sadonkorjuun jälkeen. Aika paljon niitä kulotettiin. Osa pelloista oli kuitenkin oraalla ja muutamia vasta puitiin. Soijapellot olivat ilmeisesti kaikki puimatta ja meitä varoitettiin, että vaikka pellot näyttävätkin kovin ränsistyneiltä, niille ei parane mennä, ne ovat juuri valmistumassa korjuuseen. Osa pelloista oli veden vallassa. Pellot ovat täällä reunustettu kiveyksellä ja näin niille voidaan kanavista johtaa vesi ainakin riisin istuttamista varten. En ole koskaan ajatellut kuinka riisisato korjataan, mutta sitä varten täällä on omanlaisensa pieni puimuri. Riisin korsi paalataan pyöröpaaleiksi.

Kuva: Saara Tuominen

Peltojen välissä kulkee tiheä asfaltoitu tieverkosto ja kun laskupaikkaa valitsi, oli helppoa päästä pallolla tien varteen ja usein pallon pystyi kaatamaan myös tielle. Lauantain ja sunnuntain aamulennoilla väkeä oli todella paljon seuraamassa pallojen lähtöä. Lähtöalueen katsomot olivat kansoitettuja ja lentoalueella teille muodostui ruuhkia. Mari-pallo on huomattu täällä hyvin. Laskeutuessamme paikalle on pelmahtanut aina Marimekko-faneja, jotka ovat olleet aivan innoissaan Unikko-kuosista. Saimme Marimekolta pientavaraa lahjoiksi ja niiden saajat ovat olleet ikionnellisia. Instagramissakin löytyy paljon kuvia Unikosta. Kun Instaan laittaa haun #sagainternationalballoonfiesta, niin Unikkopallo on yksi suosituimmista yksittäin kuvatuista palloista. Marimekon suosio Japanissa on suuri.

Päivät ovat olleet pitkiä. Kotimajoituksesta olemme lähteneet aamulla viiden jälkeen. Briefing on alkanut kuudelta ja lähtöpaikalla olemme olleet seitsemältä. Lentoonlähtö on tapahtunut ennen kahdeksaa ja lennot ovat kestäneet tunnista puoleentoista. Tämän jälkeen takaisin kisakeskukseen ja sieltä tankkaamaan säiliöt. Tällöin kello on ollut yleensä noin yksitoista. Iltapäivällä briefing on ollut puoli kolmelta, joten väliin ei ole paljon vapaata mahtunut. Parina ensimmäisenä päivänä kävimme päivänokosilla, mutta lauantaina olimme shoppailemassa ja sunnuntaina oppaamme Eri vei meidät lähellä sijaitsevaan kylpylään. Olipa virkistävä kokemus. Siellä oli lämpimiä kylpyjä ja myös sauna. Saunassa lämpöä oli 90 astetta, löylyä ei voinut heittää.

Kuva: Maija Luoma. Kenji Hiyoshin taidonnäyte

Sunnuntaina iltalento oli  key grab-kilpailu. Eli maalialueella on viisi pylvästä, joissa jokaisessa roikkuu iso avain. Kuka lentämällä saa avaimen haltuunsa saa palkinnon itselleen. Briefingissä määritetään vaadittava lähtöpaikan etäisyys maalialueesta. Tehtävälapussa etäisyydeksi oli määrätty 10 km, mutta sääennusteen mukaan tuuli on erittäin heikkoa ja vieläpä suunta tulee vaihtumaan tehtävän aikana. Tämän vuoksi etäisyys pienennettiin yhteen kilometriin. Meillä oli tiukka aikataulu lennon suhteen. Emäntämme oli valmistellut koko päivän meille illallista, johon osallistuisi meidän lisäksi hänen koko perheensä. Tämä homeparty alkaisi klo. 18.30. Etsimme hetken aikaa lähtöpaikkaa mutta, kun palloja alkoi nousta hyvin eri suunnista maalialueeseen nähden, päätin luovuttaa. Emme kerkiäisi illalliselle ajoissa. Menimme katselemaan maalialueelle muiden lähestymisiä. Ne olivatkin erinomaisia suorituksia. Tuuli käyttäytyi erikoisesti. Pintatuuli kääntyi hiljalleen etelästä läntiseksi ja korkealla, useiden satojen metrien korkeudessa tuuli kävikin pohjoisesta. Näin varsinkin kisapalloilla oli mahdollista tehdä useita yrityksiä lähestymisessä. Muutama pallo pääsi varsin lähelle, mutta ei aivan. Japanilainen Kenji Hiyoshi nappasi upeasti oranssin avaimen. Hallitseva maailmanmestari Dominick Bareford teki kolme lähestymistä ja viimeisellä nappasi pääpalkinnon avaimen.

Kuva: Saara Tuominen

Me lähdimme majoitukseemme ja siellä meitä odotti runsas illallinen. Mukana oli isäntäparimme molemmat pojat, toisen pojan vaimo ja heidän muutaman kuukauden ikäinen poika. Niin ja tietysti erinomainen paikallisvahvistuksemme Eri. Illasta muodostui riemullinen. Ruokalajeja ilmestyi pöytään toinen toisensa perään. Emäntä oli todellakin käyttänyt päivän ruokien valmistamiseen. Ei jäänyt epäselväksi hänen nauttivan ruoan laitosta. Meille tarjottiin myös kuohujuomana sakea. En aikaisemmin tiennyt, että se ei ole pelkästään väkevää viinaa, naan myös 14% kuohujuomaa on saatavilla. Oli muuten hyvää.

Emäntämme Kanae Yasumoto

Maanantai-aaamuna läksimme hyvissä ajoin varastolle ja luovutimme vuokraamamme pallovarusteet ja pakkasimme Marin valmiiksi kotiinkuljetusta varten. Huolintaliike tulee hakemaan kaluston viikolla ja se matkustaa lentorahtina Helsinkiin. Pakkausoperaation jälkeen takaisin majoitukseen ja omien tavaroiden pakkaaminen matkalaukkuihin. Päättäjäisgaala alkoi klo. 12.00 puheilla ja videoilla tapahtumasta. Tänäkin vuonna fiesta oli menestys. Järjestelyt sujuivat hyvin ja tapahtumaa oli seuraamassa maali- ja lähtöalueella yli 800 000 katselijaa. Huima määrä. Gaalassa palkittiin keygrab-kisan voittajat, Japanin mestaruuskisan voittajat sekä Pasific cupin voittajat. Luonnollisesti mukaan kuului myös oikein hyvä lounas. Gaala oli juhlava, mutta samalla mukavan rento.

Japanin vahvistuksemme Eri Ngakawa

Palkintogaalan jälkeen palautimme vielä vuokra-auton ja Sagan rautatieasemalla jouduimme sanomaan hyvästit emännällemme ja paikallisvahvistuksellemme Erille. Toivottavasti nämä eivät kuitenkaan olleet hyvästit vaan tulemme vielä tapaamaan heidät. Meidän matkamme jatkuu vielä perjantaihin saakka Japanissa. Sitten minä lähden Nagoyasta kohti uusia seikkailuja Myanmariin ja muu ryhmä matkustaa koti-Suomeen. Tulen päivittämään blogia edelleen Myanmarista aika ajoin. Tarkoitus on palata sieltä Suomeen huhtikuun puolivälissä, joten tulette kuulemaan muutamankin tarinan.

Yksi vastaus kirjoitukseen “Viisi lentoa Sagassa”

1. Kaija 7 marraskuun, 2018 klo 1:21 pm #

Marimekko-pallo on päässyt hyvin edukseen ja hienoja ”kekkereitä” myös näkyy olleen. Hyvää jatkoa uusissa seikkailuissa :).