Tästä tämä Myanmar-aika lähtee liikkeelle…

21 Mar

Puolisentoista viikkoa on nyt täällä Myanmarissa kulunut. Heti alkuun sanon, että kuvia en ole kerinnyt ottamaan ja kun lentohommiin emme ole vielä päässeet ei ole kuvaaminen ollut paljon mielessä. Olen ollut koko tämän ajan Yangonissa ja vapaa-aika on jäänyt vähiin.

Aika on mennyt aika tiukasti konttorilla. STT Ballooning, jota olemme pystyttämässä pitää konttoria Yangonissa ja siellä olemme paperitöitä tehneet. Paikalliset ovat tehneet perustyötä yhtiön suhteen, mutta varsinainen pallotoiminta on meidän kolmen ulkomaalaisen näpeissä. Päälentäjämme on Shawn Mackinga, alun perin Amerikasta, mutta mm. Australian kautta Sveitsiin juurtunut neljä ja puolituhatta tuntia palloa lentänyt herrasmies. Laatupäällikkönä toimii entinen brittien ilmailuviranomaisen palloasioista vastannut Ian Chadwick. Hänen vastuullaan on toimintakäsikirjan rakentaminen ja muukin avustaminen, jotta kaikenlaisista papereista saadaan viranomaiskelpoisia. Minun tehtävänä on huoltotoiminta. Yhtiön palloille pitää tehdä huolto-ohjelma, huoltotoimintakäsikirja sekä jatkuvan lentokelpoisuuden valvontaohjelma. Siinähän sitä onkin. Tämän kaiken lisäksi, koska me kaikki tulemme toimimaan myös lentäjinä, jouduimme ilmailuviranomaisen teoriakokeeseen. Tuloksia emme ole vielä saaneet, mutta olemme positiivisella mielellä. Minulla on vielä erikseen huoltopäällikön koe tulevana perjantaina. Se saattaakin olla vaikeampi juttu.

Yhtiön ensimmäinen pallo on tiettävästi jo täällä Yangonissa tullin hoteissa. Ensi viikon alussa se saataneen sieltä ulos ja edelleen varsinaiselle pesäpaikallemme Baganiin. Kun pallo on saatu rekisteriin, voimme aloittaa koelentotoiminnan. Toimiluvan saaminen tulee kestämään pidempään. Viranomaisella on joulukuun puolivälin jälkeen ICAOn (kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö) auditointi ja ennen sen päättymistä, meillä ei ole mahdollisuutta saada toimilupaa. Palaverissa meille kuitenkin kerrottiin, että yksityislentoja voimme lentää heti kun pallo/pallot ovat lentokelpoisia. Yhtiölle tulee erikokoisia palloja. Suurimmat tulevat olemaan kokoluokkaa 425, mikä täällä kuljettaa jopa 16 matkustajaa. Pienimmät taasen ovat kokoluokkaa 250, ottaen 8 – 10 matkustajaa. Välistä löytyy sitten vielä yksi kokoluokka. Nyt maahantuotu ensimmäisen pallon on kokoluokkaa 400. En ole hupilentoja noin isolla pallolla vielä tehnytkään…

Perjantaina iltapäivällä lennämme (vuorokoneella) Baganiin. Siellä valmistelemme edelleen paperitöitä, minun täytyy mm. tehdä piirrustus huolto- ja muista tiloista huoltokäsikirjaan. Toivottavasti  ensi viikolla myös saamme pallon Baganiin ja pääsemme purkamaan kuormaa varastoon. Sen jälkeen alkaakin maahenkilöstön koulutus. Yhtiö on jo palkannut 30 maahenkilöä. Ilmeisesti osalla on kokemusta pallojen kanssa toimimisesta, mutta suurimmalla osalla ei. Eli meillä alkaa palloäksiisi. Menemme lähtöpaikalle ja harjoittelemme pallon kokoamista ja pystyttämistä sekä valmistautumista pallon nousuun. Kun todellinen lentotoiminta alkaa, heidän on oltava ammattilaisia. Koto-Suomesta toiminta poikkeaa siten, että matkustajia ei laiteta töihin. Kun matkustajat saapuvat lähtöpaikalle, pallot ovat jo valmiina pystyyn nostettavaksi. Siinä sitten lentäjä briefaa matkustajat ja lähdetään lentoon. Vastaavasti laskupaikalla lennon jälkeen matkustajat ja lentäjä siirtyvät aamiaiselle ja maahenkilöstö jää laittamaan palloa takaisin kuljetuskuntoon. Näin ollen maahenkilöstön on todellakin tiedettävä mitä tekee.

Jonkun verran Myanmar on nyt tullut tutuksi. Ihmiset ovat perinteisesti aasialaiseen tapaan erittäin ystävällisiä. Valtauskonto on buddhalaisuus ja se näkyy kaikkialla. Toiset ihmiset otetaan huomioon ja heitä arvostetaan. Länsimaiset tuntuvat olevan hyvin tervetulleita täällä ja ystävällisyys tuntuu hyvin aidolta. Kerjäläisiä en ole juurikaan nähnyt ja kun esim. Afrikassa turisteihin takertuu aina lähes agressiivisia myyjiä ja kaikenlaisia oppaita, täällä ei sellaista kulttuuria ole ollenkaan. En tiedä sitten kuinka varsinaisissa turistikohteissa. Kaupungilla kävely päivällä tai illalla on turvallista. Liikenne vaan tuntuu lähes hirvittävältä. Jalankulkijoita ei väistetä yhtään. Kävellessä pitää olla todella varovainen. Autot taasen lähes taistelevat omasta paikastaan kadulla. Risteyksessäkin pitää olla röyhkeä ja työntää vain auton nokkaa jonon väliin, joku sitten jossain kohtaa antaa tilaa. Vaikka liikenne on röyhkeää, se ei kuitenkaan ole agressiivista. Minkäänlaista liikenneraivoa en ole nähnyt. Kaikki sopeutuvat vallitsevaan tilanteeseen ja autot ovat käsittämättömän siistissä kunnossa. Kolhuja ei juurikaan ole ja autot ovat pääsääntöisesti puhtaita. Onneksi ei tarvitse itse ajaa. Pari päivää katselin liikennettä ja ihmettelin mielessäni, että jokin on pielessä, kaikki ei täsmää, kunnes huomasin mikä mieltä vaivasi. Lähes kaikissa autoissa on ohjauspyörä oikealla puolella, kuten vasemmanpuoleisessa liikenteessä. Liikenne on kuitenkin oikeanpuoleista! Täällä on siirrytty jo yli 50 vuotta sitten oikeanpuoleiseen liikenteeseen. Nyt ilmeisesti hiljalleen alkaa tulla autoja, joissa ohjauspyörä on vasemmalla. Hidas siirtyminen kuulemma johtuu maan pitkästä sulkeutuneesta kaudesta ja kun se hiljalleen avautui, Japanista alettiin tuoda käytettyjä autoja. Siellähän on vasemman puoleinen liikenne.

Kun kuvia ei ole, linkkaan tuohon Youtubesta tunnin ohjelman, jonka on tehnyt Stop Over – Documentary, Discovery, History Oikein hieno ohjelma, kannattaa katsoa. Ohjelman lopussa ollaan Baganissa, joka on tuleva toiminta-alueemme. Siellä temppeleiden yllä sitten lennämme…

 

 

Tämä tällä kertaa. Baganista laitan kuviakin näkyviin, eiköhän sieltä löydy jotain mielenkiintoista kuvattavaa.

2 vastausta kirjoitukseen “Tästä tämä Myanmar-aika lähtee liikkeelle…”

  1. Kaija 22 marraskuun, 2018 klo 2:18 pm #

    Kerta kaikkiaan mielenkiintoista. Kiitos 🙂

  2. Sari 22 marraskuun, 2018 klo 5:11 pm #

    Kiitos Olli, että kaiken tekemisen ohella ehdit blogia kirjoitella. Tämä on niin mielenkiintoista luettavaa, että tuskin maltan seuraavaa ”jaksoa” odottaa. ☺

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggaajaa tykkää tästä: