Talo La Somonessa

27 Mar

Torstai meni Dakarissa tutustumalla butaanitankkaamoon ja palaverissa paikallisen vakuutusyhtiön kanssa. Butaanin meille toimittaa ranskalainen Vitogaz. Heidän toiminta vaikutti varsin asialliselta. Teimme sopimuksen säiliöiden vuokrasta. Hiukan huolestuttaa, että sopimus piti tehdä kahdeksaksi vuodeksi. No, jos tämä pallohomma ei täällä ota tuulta allensa, voimme aloittaa kahden peräkärryn ja kaasusäiliön vuokraustoiminnan. Busines busines.

Tällä autolla meille tuodaan kaasu

Pallojen vakuutus näyttää edistyvän. Ensi viikolla saamme siihenkin toivottavasti valaistusta (lumièr). Joku saattaa kysyä, eikö näitä asioita olisi voinut hoitaa etukäteen. Voin kertoa, että yritetty on. Asiat eivät vaan täällä tapahdu kuten Strömsöössä. Kun afrikkalaiseen kulttuuriin lisätään ranskalaisilta peritty byrokratia, asiat saattavat tuntua aika monimutkaisilta. Silloin kun asioita täällä suunnitellaan, on kaikki ok. Siinä vaiheessa, kun viimein pitäisi tehdä tulos, asiat eivät olekkaan niin selviä.

Perjantaina siirryimme La Somoneen. Tämä on osa ns. Côte Petit-aluetta. Varsinainen turismialue, Saly, on tuossa muutama kilometri etelään. Hiekkarantaa Senegalissa riittää, sitä on yli 600 km. Edellisellä reissulla täällä kävimme Veinin kanssa katsomassa eri talovaihtoehtoja. Päädyimme merenrantataloon, jossa on jonkin verran pihaa/puutarhaa. Sinne pitää mahtua kaasusäiliö ja peräkärryt. Näkymä Atlantille ei vaikeuttanut päätöksen tekoa. Ikävä puolihan tässä tietysti on tuon hienon hiekan kulkeutuminen sisälle ja jatkuva aaltojen pauhu. Voihan tähän tottuakin. Talossa on kolme makuuhuonetta, olohuone ja patio. Etupiha on hienoa hiekkaa ja aidalla erotettu varsinaisesta rannasta. Takapihalla on puita ja muutama pensas. Jottei tämä menisi pelkäksi herkistelyksi, voin kertoa meidän perjantaina käyneen kylällä hankkimassa tuholaismyrkkyä. Emme myöskään suunnittele laajamittaista ruoan laittoa keittiössämme.

Lauantain mannermaisen aamiaisen; kuppi kahvia ja pala jääkaapissa säilytettyä patonkia, jälkeen laitoin shortsit jalkaan ja lähdin tutustumaan rantaan. Tein muutaman kilometrin lenkin. Vielä oli mukavan viileää. Tunnin verran liikuskelin ja sen jälkeen menin uimaan talomme edustalta. Mitenkähän tuon kolesterolin käy, kun ui näinkin suolaisessa vedessä?

Sunnuntaina vierailimme jalan Salyssa. Se on aikamoinen turistikeskus. Iso uusi hotellikeskus on rakenteilla ja bungaloveja todella paljon. Täällä uskotaan vahvasti uuden lentokentän lisäävän matkailijoiden määrää. Kenttä avataan ensi vuonna. Rakentaminen on jo pitkällä, suunnitelmissa oli avata se jo tämän vuoden puolella. Uusi kenttä sijaitsee Salysta kolmisenkymmentä kilometriä Dakarin suuntaan. Siitä tulee yksi Afrikan suurimmista.

Au revoir keskiviikkoon.

4 vastausta kirjoitukseen “Talo La Somonessa”

1. Sari 29 marraskuun, 2011 klo 8:48 am #

Sitä on sitten asetuttu taloksi – onnea uuteen tupaan 🙂
    Mahtavat on ainakin maisemat.
    Kiitos raportista, tämä jatkokertomus on mitä mielenkiintoisin.

2. Kaija 30 marraskuun, 2011 klo 6:31 am #

Millä tavalla butaani eroaa propaanista kuumailmapallon polttoaineena?

• kuumailmapallo 30 marraskuun, 2011 klo 8:08 am #

Butaani ja propaani eivät oikeastaan eroa polttoaineena. Kemiallinen koostumus on toki erilainen, mutta ei niin, että sillä olisi meille merkitystä. Meidän kannalta merkittävä ero on kiehumispisteessä, propaanissa -42 astetta ja butaanissa noin 0 astetta Celsiusta. Tämä aiheuttaa sen, että esim Suomen oloissa kesällä propaani kehittää 6 – 10 kiloa painetta ja butaani vain pari kiloa. Butaania pitäisi paineistaa jollain kesälläkin. Täällä taas lämpötilat ovat varsinkin päivällä niin korkealla, että propaani paineistuisi liikaa normaaliin käyttöön.