Kuumailmapallolla valoa yöhön

14 Kes

EASA-määräykset mahdollistavat lentämisen kuumailmapallolla myös yöllä. Lento suunnitellaan huolella ja laskeutuminen on tehtävä valoisalla. Polttimon liekki vie pimeänäkökykyä eikä korkeudenmuutosta näe horisontista.

Kansalliset määräykset eivät mahdollistaneet yölentämistä kuumailmapallolla kuin erityisluvalla. Lensin kaksi lentoa tällaisella luvalla. 90-luvun puolivälissä Markku Sipisen kanssa Jyväskylässä ja millenium yön Esko Lehtosen kanssa Lappajärveltä Seinäjoelle. Kaasupallolla vietin useammankin yön Euroopan taivaalla. EASA-määräysten myötä pallolupakirjaan tuli mahdollisuus yökelpuutukseen ja lentotoimintamääräys myös mahdollisti yölentämisen. EASA-lupakirjaan siirtymisen yhteydessä sain yökelpuutuksen vanhoilla ansioilla. Kelpuutuksen vaatimuksiin kuuluu kaksi vähintään tunnin mittaista koululentoa opettajan kanssa. Jukka Kujala halusi lupakirjaansa yökelpuutuksen ja lensimme hänen kanssaan syksyllä ja talvella tarvittavat lennot.

Yölentäminen kuumailmapallolla vaatii hyvän valmistautumisen. Lento on suunniteltava niin, että laskeutuminen voi tapahtua valoisalla. Kaasua on oltava riittävästi ja lentoalue sellainen, että sillä pystytään lentämään turvallisesti riittävän pitkään. Pallon varustuksessa pitää olla lentovalot, mittarivalaistus sekä irrallinen käsivalaisin mahdollista pimeällä tapahtuvaa hätälaskeutumista varten. Pilvikorkeuden on oltava vähintään 1500 jalkaa ja lento on lennettävä vähintään 1000 jalan korkeudessa nousua ja laskeutumista lukuun ottamatta. Lennolle tulee tehdä myös lentosuunnitelma ja lennolla on oltava mahdollisuuksien mukaan kaksipuolinen radioyhteys lentoalueen valvovaan lennonjohtoon.

Ei mikään aprillipila

Lentoja suunnitellessa totesimme Riihimäen hyväksi lentoonlähtöpaikaksi. Alueella on riittävästi vapaata ilmatilaa ja laskeutumispaikkoja on jokaiseen mahdolliseen lentosuuntaan lennettäessä. Toinen lentomme ajoittui aprillipäivän aamuun. Aurinko nousi puoli seitsemän aikaan, joten päätimme lähteä ilmaan noin viiden aikaan.

Tämän kuvan alt-attribuutti on tyhjä; Tiedoston nimi on img-3182.jpg

Saavuimme lähtöpaikalle neljältä ja ryhdyimme valmistelemaan palloa auton valoissa. Pinta oli aivan tyyni, joten valmistelut sujuivat hyvin ja pallon lopullinen varustaminen voitiin tehdä pallon ollessa jo pystyyn nostettu. Palloväen Whatsup-ryhmään laitettiin lennon seurantalinkki viestillä, ettei tämä ole aprillipilaa. Lähes täysikuun loistaessa nousimme valaisemaan Riihimäen taivasta.

Helium-pilot-pallolla olimme katsoneet lähtöpaikalla tuulen suunnan. Lentokorkeuteen päästyämme totesimme kuitenkin suuntamme olevan oletettua enemmän etelään ja samalla kohden Helsinki-Vantaan lentoasemaa. Kun maa on kylmä, muodostuu sopivalla säällä pintainversio ja juuri tässä kerroksessa tuulen nopeus kasvaa huomattavasti. Nyt totesimme sen olevan yli 40 km/h. Sillä nopeudella olisimme pian Hki-Vantaan lähialueen rajalla. Kävimme korkeammalla katsomassa nopeutta ja suuntaa, mutta sielläkin oli sama tulos, nopeutta liikaa ja suunta etelään. Päätimme laskeutua matalalle ja inversiokerroksen alapuolella tuuli kääntyikin noin 60 astetta ja lentosuuntamme oli nyt itään Järvenpäästä. Näin välttäisimme Hki-Vantaan lähialueen eikä rannikkokaan tulisi vastaan liian nopeasti. Nautimme matkanteosta ja kamerat lauloivat. Maassa ei ennen kuutta juurikaan näkynyt liikennettä. Valaistut kadut ja pihat näyttivät hienoilta ja jokunen koira heräsi yölliseen kulkijaan.

Korkeuteen kiinnitettävä huomiota

Yölentäminen on varsin erilaista kuin lentäminen päivänvalossa. Päivällä korkeuden muutoksen huomaa horisontista. Yöllä, vaikkakin kuun valo valaisee maisemaa, korkeuden muutos on katsottava mittareista. Ilman tarkkaavaisuutta pallo saattaa hyvinkin nopeasti karata alaspäin tai huomaamattaan saattaa nostaa lentokorkeutta polttamalla ”varmuuden vuoksi”. Polttimen liekki vie myös jonkun verran pimeänäkökykyä poltettaessa. Tämä on myös huomioitava lennon aikana. Mittarit, joissa on taustavalo, näkyivät hyvin. Meillä oli valaistuksena vielä punainen valo valaisemassa taustavalotonta variometriä sekä punaiset otsalamput. Punainen valo oli erinomainen pimeydessä. Kirkas valkoinen valo häiritsee havainnointia valokeilan ulkopuolella.

Ohitimme Järvenpään idän puolelta ja kello kuuden jälkeen auringon nousu alkoi näkyä taivaanrannassa. Päätimme lentosuunnitelman ja ryhdyimme etsimään sopivaa laskeutumispaikkaa. Puolentoista tunnin lennon jälkeen olimme jälleen turvallisesti maan kamaralla tien varressa ja hakuautomme saapui pian paikalle. Olimme jälleen osoittaneet, että myös pimeä ilma kantaa.

Poliisi kiinnostui

Vielä anekdootti yölennolta kaasupallolla, jolloin poliisi ratsasi meidät taivaalla. Saavuimme kerran kaasupallolla puolen yön jälkeen Münchenin lentokentän päälle varsin matalalla. Saksalainen lennonopettajamme kysyi lennonjohdolta ylätuulia. Heillä ei sen hetkistä tietoa ollut. Samassa jaksolle tuli poliisihelikopteri, joka sanoi voivansa käydä tarkistamassa. Niinpä se nousi kilometrin korkeuteen ja ilmoitti meille tuulen nopeuden ja suunnan. Sen jälkeen he kysyivät lennonjohdolta pallon sijainnin ja tulivat aivan viereemme ja sytyttivät etsintävalot. Me nostimme kädet pystyyn ja hetken meitä tarkkailtuaan helikopteri toivotti hyvää matkaa ja poistui. 

Jätä kommentti